dinsdag 13 mei 2008

Dag 12: Zion NP

Gereden afstand: 2 mijl

Ook vandaag zijn we nog in Zion. Zoals ik gisteren al zei stond vanmorgen de wandeling naar Angel’s Landing op het programma. Rond 6u30 zijn we opgestaan. Snel de tanden poetsen, wat water door het gezicht en op pad. Om 7u05 hadden we de shuttle naar het park. Eerst nog een ontbijtje en dan met de shuttle naar de halte waar de wandeling vertrekt. Rond 8u20 begonnen we aan de wandeling. Het eerste gedeelte is redelijk intensief. Steil omhoog en veel haarspeldbochten. Na een uurtje kwamen we aan het punt waar het eigenlijke pad naar Angel’s Landing begint. Eerst nog even iets gedronken en een banaan gegeten. En dan naar boven. Wat we er over gelezen hadden en de filmpjes op internet zijn echt niet overdreven. Het pad is heel rotsachtig, gaat steil omhoog en op de meeste plaatsen heb je enkel een ketting als houvast. Het pad wordt steeds smaller en langs beide kanten is er een afgrond recht naar beneden. De klim duurde ongeveer 45 minuten en rond 10u stonden we boven. Vermoeid maar voldaan hebben we nog een hoop foto’s getrokken want hier heb je een schitterend uitzicht over de volledige canyon en dan terug naar beneden. Naar beneden is eigenlijk nog moeilijker en riskanter dan naar boven. Maar we hebben het er goed vanaf gebracht. Dit is echt de meest spectaculaire wandeling die ik ook ooit gedaan heb en absoluut het risico waard als je uiteindelijk helemaal boven staat. Rond 11u30 stonden we terug helemaal beneden in de canyon.
We hebben nog een wandeling langs de Virgin River (stroomt door Zion) gedaan. Vanaf het einde van deze wandeling vertrekt er een trail door The Narrows. Deze gaat rechtdoor de rivier maar omdat de waterstand te hoog is, is deze trail gesloten. Spijtig want die hadden we ook graag gedaan.
Rond 15u zijn we dan terug naar het hotel gegaan. Ik was pomp af, ben op bed gaan liggen heb een uurtje geslapen. Terwijl Wim en Joris wat zijn gaan zwemmen in het zwembadje van ons hotel. Rond 16u30 ben ik wakker geworden en om 17u zijn we iets gaan eten. Weer in het restaurant langs ons hotel omdat het ons zo goed bevallen was gisteren. Deze keer wel een dikke, sappige steak. Wederom fantastisch lekker.
Om 18u10 zijn we met de auto naar de parking van het park gereden want we ging een wandeling doen met een Ranger en die begon om 18u30. Het was weer Ranger Becca. De wandeling duurde een dikke 2 uur en ze vertelde over de geologie en de fauna en flora van Zion. Redelijk interessant maar we hadden er alle 3 meer van verwacht. Wellicht dat het een beetje tegenviel omdat de groep best groot was (ongeveer 20 man) en als je 3, 4 plaatsen achter haar liep verstond je haar al niet meer. Ze stopte wel af en toe maar eigenlijk te weinig. Ik heb in het naar bovengaan een tijdje van voor gelopen en toch wel wat vragen kunnen stellen. In het terug naar beneden wandelen heb ik de hele tijd naast een Duitse jongen van een jaar of 22 gelopen en mee gebabbeld. Aangezien mijn Duits het niveau van Jean-Marie Pfaff niet overstijgt, hebben we maar de hele tijd Engels tegen elkaar gesproken. Voor hem een goede oefening (niet dat het mijne zo fantastisch is maar in ieder geval beter dan mijn Duits) want hij deed nu eerst een rondreis met zijn ouders en ging daarna voor 2 maanden naar een sportscamp als begeleider in Maine. Zijn Engels was trouwens best wel goed voor een Duitser.
Rond 9u waren we terug beneden en 9u15 terug in het hotel. Waar we nu nog wat tv aan het kijken zijn.
En dan morgen LAS VEGAS. Yeah baby!!!

Nog even dit: Als we hier tegen Amerikanen beginnen te praten krijgen we meestal de vraag ‘Where are you guys from?’ meestal direct gevolgd door ‘Germany?’. Daar zijn we telkens toch door verbaasd. Het kan toch echt niet dat ons Engels zo klinkt als het Engels van ‘Allo, Allo’. Maar er lopen hier wel heel veel Duitsers rond (en die praten dus bijna allemaal zo) dus ik troost me met de gedachte dat het daarom is of omdat ze ons Nederlands verwaren met het Duits. Als we dan zeggen dat we van Belgium zijn, dan zie je dat ze zichtbaar opgelucht zijn en soms zeggen ze zelfs ‘Oh that’s a lot better’. Tja, Duitsers zijn ook hier blijkbaar niet geliefd.