maandag 19 mei 2008

Dag 18 en 19: Yosemite National Park

Dag 18 en 19: Yosemite NP

Dag 18: Gereden afstand: 38 mijl
Dag 19: Gereden afstand: 94 mijl

Vandaag 1 verslag van 2 dagen. In de Cedar Lodge hadden we ook weer geen internet. In de lobby van het hotel zou je draadloos op internet kunnen maar dat lukte ook niet. Daarom dat het verslag nu pas volgt.
Dag 18 (17 mei) staan er 2 wandelingen op het programma. In de voormiddag doen we de wandeling (Mist Trail) naar de Vernal Fall. Om 6 uur liep de wekker af. We hadden hem zo vroeg gezet owv het oponthoud door de werkzaamheden in Yosemite en om de grote drukte voor te zijn. Rond 6u30 reden we het park binnen. We hadden geluk en moesten niet al te lang wachten bij de wegenwerken. Nadat we de auto geparkeerd hadden, zijn we naar de Yosemite Lodge gewandeld voor een ontbijt. Daarna hebben we de shuttlebus naar begin van de wandeling naar de Vernal Fall genomen. Omdat de bus nogal lang op zich liet wachten begonnen we pas na 9 uur aan de wandeling. Het was al vrij druk maar daar hadden we eigenlijk geen last van. De wandeling gaat vrij steil omhoog en op den duur loop je in langs de waterval. Door het geweld waarmee het water naar beneden davert en de wind wordt je kletsnat. Toen we boven kwamen waren we alle 3 dus door en doornat. Na wat foto’s te nemen (prachtige regenboog door de zon en het water), drinken en onze kleren wat te laten drogen zijn we langs een ander pad terug naar beneden gewandeld. Na de Vernal Fall heb je ook nog de Nevada Fall maar daar zijn we niet meer naartoe gewandeld omdat we in de namiddag nog een andere wandeling wilden doen.
Rond 11u45 stonden we terug beneden en hebben we nog een broodje gegeten. Daarna hebben we de bus genomen naar het begin van de wandeling naar de Yosemite Falls. Deze wandeling gaat langs de Lower Yosemite Fall naar de Upper Yosemite Fall. Het was ondertussen al goed warm geworden. De voorbije dagen is het uitzonderlijk warm voor mei in Yosemite. Gisteren en vandaag was het 32°C en ook morgen zal het weer heet worden. We hebben heel wat afgezweet tijdens deze trail en veel water gedronken. Joris en Wim hebben meteen hun Camelbags kunnen uittesten die ze gisteren gekocht hadden.
We zijn tot aan de Lower Fall gewandeld maar niet meer naar de Upper omdat dit heen en terug 6 uur zou duren. Je wandelt wel tot aan de Lower Fall maar ziet deze eigenlijk niet tijdens deze wandeling. Je ziet alleen de Upper Fall. En die is indrukwekkend. Ook hier davert het water met volle kracht naar beneden. Echt weer mooie foto’s gemaakt. Hier was er ook een prachtige regenboog te zien. Onderweg zijn we nog een Belgisch koppel tegengekomen. We hebben ongeveer een kwartiertje staan praten met deze mensen waarvan de vrouw afkomstig was van Hamont.
Daarna zijn we terug naar beneden gewandeld en rond 17u stonden we weer onder in de vallei. We waren echt doodop en hebben de bus naar de parking genomen. Het was al 18u door toen we weer bij ons hotel aankwamen. Wim en ik zijn nog een halfuurtje gaan zwemmen en Joris heeft wat rond gebeld om een hotel voor zondagavond te reserveren.
’s Avonds zijn we nog in ons hotel een lekker steak gaan eten en daarna hebben we nog wat tv gekeken. Rond 23u30 ging het licht uit.

We hadden de wekker pas om 8u30 gezet omdat we het vandaag wat rustiger aan kunnen doen. We slapen vanavond in het Comfort Inn motel in Oakhurst net buiten Yosemite. Na ons ontbijt, zijn we tegen 10u naar het park gereden. We zijn niet meer naar de vallei geweest maar zijn direct naar Glacier Point gereden. Hier heb je een fantastisch uitzicht op Yosemite. Je ziet de grote granieten rotsen en de Yosemite Falls en de Vernal en Nevada Fall van hieruit. Echt prachtig. Na een halfuurtje zijn we doorgegaan richting Mariposa Grove. Dit ligt in het zuiden van het park juist voor de uitgang. In Mariposa Grove staan Sequoai’s. Een van de grootste bomen en langstlevende wezen op onze planeet. We hebben hier een wandeling gedaan die langs alle belangrijke bomen gaat. De bomen hebben namen als Grizzly Giant, Fallen Tunnel Tree, The Bachelor and the Three Sisters en the Faithful Couple. Indrukwekkend die enorme bomen. En moeilijk om er een goede foto van te maken. We hadden de wandeling toch wel wat onderschat. Ze was langer dan we dachten en we hebben weer heel wat liters vocht verloren door het warme weer. Gelukkig hadden we wel genoeg drinken bij. Na een uitputtende wandeling kwamen we rond 16u30 terug bij de auto aan en zijn we recht naar ons motel in Oakhurst gereden. Na een twintigtal minuten kwamen in het Comfort Inn Motel aan. Joris had gisteren expliciet gevraagd of er wireless internet op de kamers was en dat werd bevestigd. Nu ben ik dit verslag aan het typen en blijkt dus dat we geen verbinding kunnen krijgen met de server van het motel dus weer geen internet. Joris wordt er gek van. Eerst iets eten en daarna zien we wel.

Jeroen

Foto's Death Valley
Foto's Bodie (ghost town)
Foto's Mono Lake (Lee Vining, CA)
Foto's Yosemite NP

Joris

Bianca zei

Wat super om al die watervallen in vol ornaat te zien! Toen wij er waren vorig jaar juli, was er weinig van de watervallen over :(. Ik vind het heel erg leuk om jullie verslagen te lezen! Veel plezier nog!

Groetjes,
Bianca (jerbia AllesAmerika Forum)