donderdag 15 mei 2008

Dag 15: Las Vegas naar Death Valley






Gereden afstand: 216 mijl

Las Vegas hebben we vanmorgen adieu gezegd, genoeg kitsch en grote hotels met dure winkels. Vanmorgen zijn we via Hw 160 Pahrum binnengereden (1,5u na vertrek in Vegas). Langsheen deze highway in Pahrum lag een Walmart Supercenter waar we gestopt zijn om wat boodschappen in te slaan (véél water) en hebben we wat ontbeten.
Rond 11u45 zijn we terug vertrokken om onze weg richting Death Valley verder te zetten. Via Hw 190 bereikten we Death Valley, de eerste stopplaats was Dante’s View. De eerste Belgen tijdens onze reis hebben we hier ontmoet (een koppel uit de Antwerpse Kempen). Dante’s View biedt een mooi uitzicht over de zoutvlakte en op de tegenoverliggende bergketen met onder meer Telescope Peak (> 11.000 ft). Op de zoutvlakte bevindt zich onder andere het allerlaagste punt op land ter aarde (85,5 m onder de zeespiegel).
Terug langsheen de Hw 190 doorheen Death Valley hebben we onder andere Zabriskie’s Point en de 20 Mules Drive bezocht. Deze laatste was op onverharde weg tussen de rotsformaties rijden.
Onder Furnace Creek reden we verder richting Badwater (naam ontleend aan het zoute water onder aan op de zoutvlakte). Badwater ligt ongeveer ter hoogte van Dante’s View, hier ligt dus het laagste punt ter aarde. Een kleine zoute waterplas en veel zout is hier te vinden, met wat info over het ontstaan van de zoutvlakte en Death Valley.
Zoals de meeste van jullie misschien al weten kan het zéér warm worden hier in Death Valley en vandaag was niet anders. Vandaag liep de temperatuur op tot boven de 100°F, 106°F om precies te zijn, wat ongeveer overeenkomt met 41°C. In de zon is het natuurlijk nog veel warmer.
Vanuit Badwater vertrokken we terug richting Furnace Creek, maar maakten we nog een aantal tussenstops oa. Natural Bridge, Devil’s Golfcourse en Artists Drive (en Artists Palette). De kleine wandeling naar Natural Bridge stelde op zich niet veel voor, maar het was de droge hitte die het niet makkelijk maakte. Je kon nog verder als Natural Bridge wandelen maar dat hebben we maar gelaten.
Devil’s Golfcourse bevindt zicht, net als Badwater op de zoutvlakte. De zoutvlakte bestaat hier uit onregelmatig gevormde gesteenten met zout bedekt. Op zeer warme dagen, zoals vandaag, kun je af en toe een kraakje horen. Door de hitte ontstaan er dan cracks in de met zout bedekte gesteenten.
Verderop tegen de bergvlakte aan ligt Artists Drive, en deze heeft z’n naam niet gestolen. Op sommige plaatsen hebben de gesteenten op de heuvelflank verschillende kleuren, vooral op Artists Palette.
Van hieruit reden we verder naar het Visitor’s Centre in Furnace Creek, net voor sluitingsuur (17u00) kwamen we hier aan. De aanwezige Rangers waren zoals altijd, zeer enthousiast. Van Furnace Creek is het nog een halfuur rijden tot Stovepipe Wells, waar we onze kamer gereserveerd hadden. Net voor Stovepipe Wells liggen nog enkele zandduinen. Hier zijn Wim en ik nadien terug naar toe gereden om de zonsondergang (al om 19u45!) te bekijken. Jammer genoeg speelden de wolken voor de zon ons weer parten om mooie foto’s te maken.
Rond halfnegen stonden we buiten nog van de oranje-roze gloed van de zonsondergang te genieten, de wolken waren al bijna weg.
Het enige restaurant in Stovepipe Wells is niet echt geweldig, zowel het eten als de service kan beter.
Zo, vanaf dit warme terras (ik denk nog vlot boven de 30°C) onder een bijna volle maan is dit berichtje bijna klaar. Morgen vertrekken we vanuit Stovepipe Wells richting Lee Vinning.

Neem nog een kijkje naar de foto’s (vanaf avondwandeling in Zion NP)…

Grtz,

Joris

7 opmerkingen:

Roger zei

Hallo Joris en vrienden, ik volg met belangstelling jullie reis en wens jullie nog veel moois
Roger

Anoniem zei

Dag Wim en vrienden,
De laatste dagen heb ik jullie reis eens doorgenomen. Ik moet zeggen dat het prachtig is. Toen ik in 1989 de Florida circel gedaan heb,was ik ervan overtuigd dat Californie veel mooier was. De foto's van Hollywood en de Canyons zijn prachtig. Jullie hebben wel het ideale voertuig om zo'n reis te maken. Maak er nog een fijne vakantie van.
In Zonhoven is alles in orde. Trouwens uwe auto is verkocht maar we hebben de nieuwe nog niet. Het zal spannend worden maar we zitten erachter.
Groeten aan allemaal en tot binnekort
Erwin

Anoniem zei

Dag Wimpie (en Jeroen en Joris ook natuurlijk).
Ik heb de indruk dat ge het typ-werk wel aan Joris en Jeroen overlaat hé. In ieder geval heb ik de indruk dat jullie daar een fantastische reis aan het maken zijn. de foto's zijn geweldig.
Als ge terug in België zijt zal het weer een beetje wennen zijn om naar een kleinere auto terug te gaan, en dan nog wel hand-geschakeld. Bij Ford in Genk missen ze jou ook heel erg. Ze zijn mij al beu denk ik(grapje). Ik hoop dat het verdere verloop van de reis geen problemen zal opleveren. Veel plezier nog daar en schrijf ook eens iets voor het thuisfront.
Groeten,

Bart Goossens

Anoniem zei

Hoi Amerikareizigers,

Leuk om zo jullie trip te volgen en veel dingen te herkennen. Spijtig genoeg is de onze achter de rug en de jullie nog bezig :)

Geniet ervan!

Groetjes,

Carine (sachasenne AA forum)

Anoniem zei

Heylaba!

Na vijf internetloze dagen kan ik in Hollywood nog steeds niet surfen en jullie ‘blog’ raadplegen. Vermits ook de ‘Estée’ computers te wensen overlaten (jullie ‘blog’ wordt namelijk geblokkeerd wegens ‘in strijd met de Company Policy’) ben ik op zoek gegaan naar een noodoplossing: de computer van Leen en Ken. (Leen is zo gastvrij geweest om me uit te nodigen voor een overheerlijk diner, bestaande uit puree met kaassaus, witloof en hesp.)

Toen ik voor de derde dag op rij nog steeds niet over netwerk beschikte, heb ik uit miserie de ‘Telenet’ klantendienst gecontacteerd. Een tiental minuten, een aantal keuzemogelijkheden, drie wachttoontjes, talrijke porties geduld en vooral een aantal euro’s later, stond een medewerker me te woord. Het verdict: een interne ‘Telenet’ fout die ‘zo spoedig mogelijk’ verholpen zou worden.
Op mijn vraag of het normaal is dat zo ’n interne fout drie dagen aanhoudt, was het antwoord negatief. “Dat is inderdaad niet gebruikelijk ; wij vragen u nog eventjes geduld uit te oefenen.”
Tot zover het (waarschijnlijk bij vele mensen herkenbare) typische ‘Telenet’ verhaal…

Soit… Eerst en vooral zou ik nog willen terugkomen op mijn vorig berichtje.
‘k Was vergeten te reageren op ‘t feit dat jullie voor de allereerste keer in jullie leven de was / strijk zelf hebben moeten doen en op de verplegende capaciteiten van Joris.
Joris, die huishoudelijke mijlpaal onthoud ik zeker tot na je terugkeer… en ik ben er zeker van dat de ma’s van Wim en Jeroen dit weetje ook niet snel zullen vergeten! :-)
Ik vraag me wel af hoe je in een uur tijd alle vuile kleren van een ganse week kan wassen, drogen, strijken én opplooien?!
Joris, blijkbaar is de ingenieurswereld toch meer voor jou weggelegd dan de medische…
Eerlijk toegegeven, ik zou ook niet voor die operatieve taak in de wieg gelegd zijn, hoor.

Ik heb een fantastisch weekend achter de rug.
Zaterdag ben ik de ganse dag met Annick op stap geweest en zondag heb ik de hele dag in Neerpelt vertoefd. In ‘Limbabwe’ heb ik een bezoekje gebracht aan ‘huize Cornelissen’ en aan oma Lisette / opa Jef waar ik in de laatste Limburgse nieuwtjes en reisverhalen ben ondergedompeld. Zondagavond ben ik langs ‘huize Gevers’ gereden om te genieten van de eerste lekkere zomerse barbecue van 2008.
Maandagochtend stond er een ontbijt / brunch met mijn ‘hik’ vriendinnetjes op het programma.
Genietend van de eerste zonnestralen, nippend aan een glaasje vers geperst fruitsap en smullend van overheerlijke chocoladen broodjes, dachten we dat de dag op geen enkele andere manier nog beter zou kunnen worden ingezet… tot de enige echte Tom Boonen zich op ’t terras langs ons neerzette. Jullie dachten dat jullie ons met een ‘Puff Daddy’ ontmoeting konden jaloers maken ; phoeh! :-)

Verder is het in Hollywood weer ‘pokkeheet’. Alle ramen staan open en de thermometer wijst nog steeds 30 °C aan.
Gedurende de laatste twee weken is het kwik overdag niet onder de 25 °C gedoken en het appartement geraakt niet meer afgekoeld.
Zweten, drinken, ijsjes eten en exotisch fruit in huis halen zijn dagelijkse taakjes geworden…
Vanaf vandaag (donderdag) zou aan het tropische weer abrupt een einde komen: de zonnestralen zouden plaats maken voor warmte-onweders en bakken regen.
Ik ben eens benieuwd…

Ik weet niet in hoeverre jullie op de hoogte blijven van de Belgische actualiteit?! Het nieuws dat het heetst van de naald is, is ongetwijfeld het einde van de tenniscarrière van Justine Henin. Gisteren (woensdag) heeft de nummer één beslist om er definitief een punt achter te zetten. Alle media spreken erover…
Een andere ‘newsflash’ is de geboorte van Estelle, dochter van Wendy van Wanten en ‘Franske’. Vermits jullie niet in vrouwelijk Vlaams gezelschap vertoeven, zal ik hier echter niet verder op in gaan. :-)

Als laatste ben ik al die tijd vergeten te zeggen dat ik sinds vorige week een èchte ‘neptattoo’ op mijn rechterbovenarm heb in de vorm van een stengeltje waaruit twee mooie bloemetjes bloeien. Ik denk echter dat de inkt verdwenen zal zijn wanneer jullie terug landen in Zaventem. Helaas pindakaas…

Zo, that’s all folks for this time!

Geniet er ginds nog van met volle teugen!

Groetjes!
An

P.S.1. Missen jullie de Belgische keuken niet? Doet de gedachte dat ik ‘bookes mee Nutella’ zit te eten jullie niet watertanden?
P.S.2. Om hoe laat landen jullie eigenlijk terug in Zaventem zondagochtend? Kruipen jullie dan onmiddellijk in jullie warme Belgische nestje of proberen jullie op karakter vol te houden tot ’s avonds?

Joris zei

Nogmaals bedankt voor de reacties op onze reisverhalen.

An,
de Belgische keuken mis ik nog steeds niet, we eten redelijk gevarieerd maar wel altijd vettig. In Vegas heb ik als dessertje een pancake with Nutella gegeten en dat smaakte ;).

Joris

Anoniem zei

Je mist 'mijn' Belgische keuken niet, zal je bedoelen?
Wel, da's volkomen terecht (eerlijk toegegeven)... :-)