zaterdag 24 mei 2008

Dag 24: San Francisco (allerlaatste dag)

Het is nu 23u 's avonds in San Francisco, de allerlaatste volledige dag van onze reis in de States zit er bijna op. 'Vannenacht' om 2u30 (over luttele uurtjes) staan we op om richting luchthaven te gaan, om 6u30 gaan we weer de lucht in om via Chicago naar Brussel te vliegen.
Maar eerst dit verslagje van de afgelopen dag.
Voormiddag: terwijl Jeroen zijn (grote) valies ging pakken en bij 'Rasputin' nog ging kijken voor wat CD's, zijn Wim en ik naar Haight Street vertrokken. In de lobby van ons hotel kwamen we een koppel tegen dat nog 2 drie-dagen-ticket voor het openbaar vervoer over hadden omdat ze slechts 2 dagen in Frisco verbleven en nu aan het uitchecken waren. Dus hadden Wim en ik, allebei, een gratis dag openbaar vervoer, dat kwam dus heel goed uit.
Via de bus was het ongeveer 20 minuten tot in Haight Street, de gelijknamige wijk 'Haight district' rond deze straat is eigenlijk de bakermat van de flower power uit de jaren '60. Hier zagen we nog enkele oude hippies ronddwalen. Er zijn vele kleine kleren- en schoenwinkels te vinden in het oostelijk gedeelte van deze straat. Maar ook 2 muziekwinkels en café'tjes.
We waren hier al om 10u maar de winkels gingen blijkbaar pas om 11u open, dus maar een tas koffie gaan drinken en een donutje eten. Wim wou hier een paar skateschoenen kopen maar vond zijn goesting niet, maar wel enkele CD's. Ook ik heb me wat laten gaan... ;).
Op de terugweg kwamen we weer langs Market Street, hier liggen de vele overbekende ketenwinkels (Apple, Virgin, etc) en ook een sportwinkel waar Wim wel z'n goesting vond en met twee paar schoenen naar buiten is gelopen.
Terug in het hotel (+/- 12u45) had Jeroen ondertussen zijn koffer gepakt en was ook al naar een andere CD-winkel in Powell St gegaan, maar hij heeft zich ingehouden.

Via onze gratis tickets voor het openbaar vervoer zijn we met z'n allen terug naar Fisherman's Wharf gegaan om wat fietsen te huren. Langs de baai kun je gemakkelijk fietsen (of wandelen) richting de Golden Gate Bridge. Een felle tegenwind (afkomstig van de oceaan), ook in de baai, hield ons niet tegen om over de Golden Gate Bridge te fietsen. Na een iets meer dan een uur fietsen waren we de brug al over ondanks de felle tegenwind. Aan de andere kant van de brug ligt een rustig dorpje Sausolito, na de brug was het gelukkig bergaf. Hier hebben we de ferry genomen (met onze fietsen) terug naar Fisherman's Wharf. Op de boot hebben we kennis gemaakt met een Zweedse die ook nog maar enkele dagen in Frisco was, ze had al wel meer dan 1,5 maand in Canada rondgereisd (regio Vancouver). Zij had pas begin juli een vlucht terug naar huis vanuit Los Angeles. Haar reis duurt dus nog wel even, de onze zit er (bijna) op.
De fietstocht is zeker de moeite waard om de brug eens van dichtbij te zien en om een mooi overzicht te hebben over de stad, Alcatraz en de hele baai.

Terug in het hotel hebben we nog een douchke gepakt alsook onze koffers. Jeroen en ik hebben ons (voor de laatste keer) laten gaan in de Burger King terwijl Wim op de hotelkamer nog wat TV ging kijken.

Nog wat foto's van de voorbije dagen.

Conclusie van de hele reis:
Véél afwisseling van de natuurparken onderling en de steden,
het zuidwesten van de VS is héél mooi, jammer van de Amerikanen (Amerikaanse mentaliteit),
tof reisgezelschap,
héél veel gezien en meegemaakt tijdens deze drie-en-een-halve week,
zeker de moeite om (nog) eens te bezoeken (toch enkele regio's of parken),
iedereen van ons snurkt (de een al wat meer dan de andere).

Nogmaals bedankt aan iedereen die deze blog (elke dag) heeft gelezen en voor de vele reacties.

Tijd om te gaan 'slapen'...